Analys Railcare Group AB: Railcare tuffar på bra
Detta är en betald analys på uppdrag av Railcare Group utförd av Analysguiden
Huvudverksamheterna tuffar på och bolaget presterar i höjd med omsättningsmålet. Prognoserna justeras upp och vi anser att aktien passar bra i en turbulent marknad.
Starkt kvartal för huvudverksamheterna
Railcares omsättning ökade med nästan 40% från det svaga andra kvartalet ifjol till 127 mkr (91) andra kvartalet i år, främst tack vare affärsområdena Entreprenad Sverige och Transport Skandinavien.
Entreprenad Sverige passerade för första gången någonsin 50 mkr i omsättning för ett enskilt kvartal och mer än dubblade försäljningen till 51,9 mkr (23,7) under andra kvartalet och fjolårets Q2-förlust byttes mot en nettomarginal om 10,5%. Förbättringen har flera orsaker,t ex en tidig säsongsstart, bättre framförhållning i beställningarna av kabelsänkningar och ballastbyten inför kommande spårbyten, och ökat behov av tillståndsbedömningar och trumrenoveringar efter ökat fokus på avvattning från kunden Trafikverket.
Efter hacket i kurvan för Transport Skandinavien under första kvartalet i år kom LKAB-kontraktet tillbaka från 1a april och året ut, och dessutom på två sträckor mot tidigare en, vilket resulterade i ett omsättningsrekord för ett andra kvartal och en nettomarginal om hela 14,8%, trots färre entreprenadtransporter som förväntat.
Sorgebarnet är fortsatt Entreprenad Utland med nästan halverad omsättning och dubblad förlust jämfört med andra kvartalet i fjol. Railcare har dock fått till ett nytt 2-årigt ramavtal med Storbritanniens Network Rail, med bl a justerade priser.
Den lite svårprognosticerade verksamheten Maskin & Teknik med stor intern försäljning, ökade omsättningen till 23,3 mkr (19,8), varav 3,4 mkr externt (11,9), men tappade i resultat efter finansiella poster till 1,5 mkr (2,7).
Alla mål nås – och uppdateras?
De finansiella målen har passerat bäst-före-datum. Omsättningen når det medellånga målet redan i år och framför allt soliditetsmålet behöver ändras eller förklaras. Antingen anpassas kapitalstrukturen efter det existerande målet eller så förklarar styrelsen varför man under lång tid skjuter högt över målet. Bådadera vore bra för aktien men det mest kittlande vore om expansionsplaner lurar i vassen.
Prognoser och värdering
Vi justerar upp våra konservativa prognoser lite grand, framför allt för innevarande år, men också något för kommande år, främst mot bakgrund av att Transport Skandinavien har fortsatt god underliggande tillväxt och att Entreprenad Sverige visar en bra ny normalnivå efter Covid-på såväl omsättning som marginal. Våra beräkningar visar en klar uppsida i aktien till minst 25 kr i en kassaflödesanalys, men man behöver inte gå längre än till P/E-talet för innevarande år för att se en bra risk/reward i en så konjunkturokänslig verksamhet. Aktien är även ett bra ställe att gömma sig i en turbulent tid och om bolaget bara kunde släppa på handbromsen i kapitalstrukturen så skulle
Dela med dig
Aktiedagen Stockholm 12 september 2022 VD Mattias Remahl presenterar bolaget
Disclaimer: Syftet med Aktiespararnas eventverksamhet är att utgöra en mötesplats mellan börsbolag och investerare. Evenemangen möjliggör för investerare att kunna ställa frågor till bolagen innan eventuella investeringar. Aktiespararna ansvarar inte för informationen som medverkande bolag framför. Att ett bolag medverkar vid ett event arrangerat av Aktiespararna ska varken uppfattas som ett uttryck för att Aktiespararna rekommenderar en investering i bolaget, eller som att Aktiespararna på annat sätt uttrycker en uppfattning om bolaget. Medverkande börsbolag har betalat Aktiespararna för att presentera på evenemanget.