Uppdragsanalys
Detta är en betald analys från Analysguiden på uppdrag av Railcare Group

Railcare Group: Svacka i Q1

Av Analysguiden
9 juni 20253 min lästid
Den välannonserade svackan i Q1 blev djupare än vi tänkt oss, men ruckar inte på bilden av ett välmående, snabbt växande och konjunkturokänsligt bolag med en attraktiv värdering.

Satsningar, UK och lägre volymer tynger

I jämförelse med den säsongsmässigt starka inledningen på fjolåret, minskade Railcares omsättning med -4,9% under första kvartalet i år till 123,0 mkr (Q1-24 129,4). Främst på grund av fortsatta problem i Storbritannien så tappade Entreprenad 16,7% i omsättning till 42,5 mkr (51,0), men även i Sverige minskade omsättningen något i affärsområdet, trots bra beläggning, på grund av den typ av uppdrag som har utförts. Transport ökade omsättningen med +11,5% till 77,5 mkr (68,6) tack vare ökad volym transportuppdrag och de två nya beredskapsloken från årsskiftet. Justering av koncernintern uthyrning av lok och maskiner var huvudskälet till att omsättningen minskade i Teknik med 27,5% till 29,4 mkr (40,5).

Rörelseresultatet (EBIT) sjönk med 71% till 4,4 mkr (15,1) trots kronförstärkning i år och en sen vår ifjol. Försämringen är främst hänförlig till tre faktorer:
• En framtung uppskalning av organisationen för att nå målen
för 2027 (1 mdr i omsättning till 13% EBIT-marginal).
• Fortsatt stora problem med verksamheten i Storbritannien,
• Lägre volymer än Q1 ifjol och ofördelaktig produktmix.

Snabb återhämtning kommer

Bolaget råkar emellanåt ut för svackor enstaka kvartal men härifrån lär resultatbidragen från beredskapsloksaffären börja rulla in i snabb takt samtidigt som uppstartskostnaderna börjar falla bort. Vi förväntar oss därför ett klart starkare H2 än H1 i år, och sedan full effekt av affären under 2026.

För Entreprenad har Q2 ett rejält utmanande jämförelsekvartal från ifjol, då Railcare genomförde ett större entreprenaduppdrag enligt ”depåstoppsmodellen” (där delmoment utförs parallellt istället för sekventiellt), vilket ensamt ökade kvartalsomsättningen med ca 25%. Bolaget har ännu inte annonserat något liknande, men hoppet finns för andra halvåret.

Företagsledningen framstår inte som mindre trygg nu med att nå målen för 2027, än de varit tidigare. Däremot är den investeringspuckel vi är inne i nu nödvändig för att nå dit.

Aktien har tydlig potential

Upprampningen av organisationen har varit svårprognosticerad, men ligger snart bakom oss när vi efter våren går in i mer av en skördetid. Strukturellt är caset oförändrat positivt och vi gör bara smärre justeringar på våra prognoser. Med svackan i Q1 höjs dock tillväxtkraven något för att nå bolagets mål om 1 mdr 2027. IFRS 16 hjälper å andra sidan bolaget mot sitt mål om 13% rörelsemarginal. Värderingsmässigt innebär våra små prognosförändringar inte mycket på motiverad kurs som stannar på 35:-/aktie, eller 35% uppsida. På längre sikt finns betydligt mer potential. Till det ska läggas en konjunkturokänslighet i verksamheten och diversifierande portföljegenskaper.

Dela med dig

Om aktien (RAIL)

TickerRAIL
Antal aktier24 124 167
P/s-tal0,98
P/e-tal20,48
Omsättning/aktie26,33
Vinst/aktie1,26
BörslistaSmall Cap
SektorIndustrials
P/eget kapital2,17
Eget kapital/aktie11,87
Utdelning/aktie0,7
Direktavkastning2,71

Nyheter och analyser relaterade till Railcare Group

Uppdragsanalys

VD Mattias Remahl presenterar rapporten för det första kvartalet 2025.

Uppdragsanalys

2025-05-07: Uppskalning & UK tynger

Uppdragsanalys

2025-03-27: Tydlig potential i aktien, inte minst på sikt.