Redsense Medical: Stärker försäljning trots valutamotvind
Negativ valuta effekt påverkar resultatet
Redsense Medical fortsätter att bygga stabilitet och drivkraft i verksamheten. Under det andra halvåret sålde Redsense för 6,3 MSEK och redovisade en rörelseförlust (EBIT) om 1,8 MSEK. Negativ valuta effekt under andra kvartalet uppgick till 1,1 MSEK. Första halvåret visade högre försäljning än samma period föregående år (11,1 vs. 10,5 MSEK) där tätare samarbete med distributörerna bidrog till ett mer förutsägbart intäktsmönster. Valutapåverkan för bolagets första halvår uppgår till -3 MSEK vilket har påverkat rörelseresultatet med samma belopp. vilket tydligt speglar bolagets underliggande operativa styrka och kostnadseffektivitet. Tidiga beställningar inför tredje kvartalet visar på fortsatt tillväxt och ger en bra grund för kommande period.
Lansering av Clamp, intern effektivisering och optimering
Förra kvartalet meddelade CMS (Centers for Medicare & Medicaid Services) att larmsystemet bedöms redan ingå i dagens ersättningspaket för dialyspatienter (ESRD-bundlen). Redsense ifrågasätter detta, då produkten inte var explicit inkluderad när ersättningspaketet utformades, och argumenterar därför för att larmsystemet bör klassificeras som en fristående säkerhetslösning. Bolagets argument är att avsaknaden av egen kod innebär att användandet av larmsystemet medför en extra kostnad för klinikerna, vilket riskerar att hämma adoptionen – trots produktens tydliga bidrag till ökad patientsäkerhet, särskilt vid hemdialys. Redsense fick möjlighet att bemöta CMS:s ståndpunkt vid HCPCS-kommitténs möte den 2 juni. Beslutet blev oförändrat, vilket innebär att bolaget behöver söka alternativa vägar för att få sitt larmsystem inkluderat. Utfallet ingick inte i vår basprognos utan betraktades som en potentiell uppsida, och påverkar därför varken våra prognoser eller vårt motiverade värde.
Lanseringen av Redsense Clamp, som fått CE-märkning, på nyckelmarknader som Storbritannien, Kanada och Tyskland markerar en viktig milstolpe, med första provbeställningar, live-demonstrationer och pågående diskussioner om pilotstudier. Man fortsätter också arbetet med att komma in på ytterligare marknader i Europa och även i Australien. Lansering på bolagets klart största marknad, USA, kan komma att ske under 2026 då man först behöver ett godkännande av FDA.
Bolaget stärker även organisationen genom digitalisering och AI-initiativ, vilket effektiviserar administration och kvalitetssäkring. En förstärkt styrelse, aktivt medlemskap i AdvaMed och en framgångsrik inspektion från Health Canada bidrar till att bolaget står väl rustat för fortsatt expansion och innovation.
Justerar prognoser på grund av svagare USD
För 2025 ser vi en nettoomsättning på SEK 30m (33) och 2026 SEK 36m (40), till följd av en starkare SEK mot USD. Vi behåller vårt motiverade värdeintervall till mellan 8–11 kr per aktie. Bolagets värdering är känslig för hur snabb tillväxten blir kommande år. Då man har relativt låg kostnadsbas skulle en ökad försäljning snabbt slå igenom på vinsten.