Aktiespararna

Strategen: Nu är det läge att ta hem vinst och plocka upp eftersläntare

Av Jessika Bouveng
18 juni 20242 min lästid
Helena Haraldsson, makro- och omvärldsstrateg på Carnegie Private Banking.
Ett mjuklandningssenario är troligt för USAs del menar Helena Haraldsson, makro- och omvärldsstrateg på Carnegie Private Banking, som också tipsar om att ta hem vinst i en del sektorer.

Förra veckan bjöd på en hel del tung makrostatistik med bland annat räntebesked från Federal Reserve och inflationssiffror från Sverige. Helena Haraldsson menar att de positiva inflationssiffrorna från USA ger stöd åt ett troligt mjuklandningsscenario där ett par räntesänkningar är inräknade under det andra halvåret.

För svensk del är ytterligare en räntesänkning från Riksbanken inprisad i augusti. Enligt strategen var den senaste inflationssiffran något oroande, men viktig var att marknadens förväntningar inte påverkades speciellt märkbart.

Förvaltningsteamen på Carnegie fortsätter att övervikta i aktier med anledning av en prognos om mjuklandning där inflationen kommer ner och tillväxten hålls uppe.

”Viktigt är att makrosiffrorna fortsätter att vara lagom starka – vi vill inte se tecken på överhettning och stigande inflation, men heller inte signaler om en betydande försvagning på framförallt den amerikanska arbetsmarknaden”, säger Helena Haraldsson till Carnegies egen sajt.

Ta hem vinst och plocka upp eftersläntare

Strategen menar också att förväntningarna bör vara något lägre ställda efter den kraftiga uppgången i höstas och säger vidare att de håller ett öga på den oroliga situationen i Frankrike.

”Mindre rekyler under sommaren kan ge intressanta möjligheter. Generellt ser vi ett läge att ta vinster i en del sektorer som gått starkt och leta efter intressanta eftersläntrare. Vi fortsätter också att slå ett slag för småbolagen, tillväxtmarknaderna och temat förnybar energi”, säger hon slutligen.

LÄS MER: Aktien är upp över 100% - banken ser köpläge

LÄS MER: Aktiechefen: Aktierna att plocka upp under sommarens rekyl

Marknadsanalyser

Dela med dig