Aktiespararna

Thule tillbaka på tillväxtspåret

Av Sebastian Lang
26 april 20244 min lästid
Sebastian Lang är frilansande analytiker och kommenterar Thules rapport för Q1.
Thules omsättning och rörelseresultat var som väntat. Nya produktlanseringar tynger lönsamheten men driver tillväxten.

Fritidsproduktbolaget Thule lyckades infria analytikernas förväntningarna (Infront) med sin rapport för det första kvartalet 2024. Nettoomsättningen ökade organisk med 8%, jämfört med samma period ifjol, till 2 420 miljoner kronor. Rörelseresultatet (EBIT) förbättrades med 7,7% till 412 miljoner kronor. Konsensusestimaten låg på 2 424 miljoner, respektive 420 miljoner kr.

Trots en fortsatt utmanande marknad, kännetecknad av avvaktande konsumenter och återförsäljare, har Thule lyckats väl med sina nya produktlanseringar. Framgångsrikt introducerades under första kvartalet bland annat uppdaterade versioner av Thule Motion, som är världens mest sålda takbox. Ett bra mottagande fick även den första produkten inom hundtransport, hundburen Thule Allax.

Den största försäljningsökningen (+16%) noterade man inom produktkategorin Sports & Cargo Carriers (56% av koncernens omsättning). Här märktes en tydlig återhämtning av de cykelrelaterade produkter efter fjolårets stålbad. Återförsäljarnas lagernivåer är nu äntligen tillbaka på en mer normal nivå, framförallt på den viktiga europeiska marknaden.

EBIT-marginal imponerar

Fortfarande trögt går det inom RV Products (22% av omsättningen), där branschen genomgår en svagare period. RV Products är kategorin som är mest känslig för konjunktursvängningar och det syns en tydlig effekt av de ökade finansieringskostnader för konsumenten. Kundernas lageruppbyggnad inför vårens säsongstart har, emellertid, bidragit till att försäljningsminskningen begränsades till -5% i det första kvartalet.

Thules vd Mattias Ankarberg visade sig i samband med rapportpresentationen mycket nöjd med utrullningen av den egna försäljningen direkt till konsument (DTC) via thule.com. Under 2023 stod DTC för 4% av omsättningen i Europa och 15% i regionen Americas, men tillväxttakten är hög och nya marknader läggs till regelbundet.

Imponerande är att bolaget har lyckats hålla sin EBIT-marginal i princip oförändrad, jämfört med första kvartalet 2023, på 17%. Detta trots att året bjuder på rekordmånga produktlanseringar, vilket innebär högre kostnader framförallt under första halvåret. En gynnsam produktmix, högre volymer och lägre kostnader för extern lagerhantering hade en positiv påverkan på lönsamheten.

Rimligtvis lär högre kostnader för produktlanseringar pressa marginalen något även i det säsongsmässigt starka andra kvartalet. Våren innebär högsäsong för både försäljning och produktion och i år är dessutom många nya produkter på väg till marknaden. På listan står till exempel en cykelvagn för hundar, en ny generation av multisportvagn Thule Chariot och världens första dragkroksmonterade tält.

Givet den uppmuntrande starten på året är det lätt att förstå att vd Ankarberg kallar framtiden för ljus. Skulle dessutom även den makroekonomiska bilden förbättras så småningom, talar det mesta för en fin vinsttillväxt på mer än 15% i år. Efter en kursuppgång om cirka 13% sedan början av januari handlas aktien, emellertid, till 25 gånger 2024 års beräknade vinst (p/e-tal), vilket får anses vara åt det dyra hållet.

LÄS MER: Thules rapport för Q1 i linje med förväntningarna

LÄS MER: SEB:s analytiker: Här är bolagen som kan överraska

Dela med dig