Angler Gaming Group: Lönsamheten i kvartalet var över förväntan
Lägre omsättning men klart högre marginaler
Omsättningen minskade till 7,9 (9,7) meur i det tredje kvartalet. Förklaringen är dels den ändrade B2B-modellen, som efter omförhandlade avtal innebär att partners numera bär alla sina kostnader och utgifter som uppstår som en följd av B2B-partnerns verksamhet, dels av en lägre hold-andel även om den var högre jämfört med föregående kvartal. Anledningen är att bolaget har implementerat nya verktyg för att bättre kunna förutspå framtida churn. Lite överraskande var den höga bruttomarginalen för kvartalet på 47,0% (36,1%), vilket tydligt visar de omförhandlade avtalens effekt på att driva upp bruttomarginalen. PremierGamings omsättning stod för 4,5% av den totala omsättningen under kvartalet.
Rörelsemarginalen steg till 21,4% (15,0%) motsvarande ett rörelse-resultat om 1,7 (1,5) meur, drivet av den höga bruttomarginalen samt lägre marknadsföringskostnader. Övriga kostnader har ökat något jämfört med föregående år kopplat till bolagets satsningar inom B2B och Marlin Media. Periodens resultat steg till 1,2 (0,7) meur, motsvarande 0,0163 (0,0098) euro. Trots en utbetald utdelning om 1,0 meur under det andra kvartalet uppgår kassaflödet för årets första nio månader till 1,1 meur.
Svag trading update inför det sista kvartalet
I det tredje kvartalet fortsatte trenden från 2024 med en hög andel genomsnittliga vinster även det återhämtade sig något, vilket ledde till att bolagets hold-andel föll till 51,0% (57,5%). Övriga nyckeltal visade också på en lägre aktivitet jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Antalet nya deponerande kunder minskade till 7 894 (10 203) och antalet nya registrerade samt aktiva kunder föll kraftigt till 16 331 (47 985) respektive 28 167 (52 152) kunder. Positivt var dock att insättningen från kunderna har stigit kraftigt och uppgick till 20,8 (18,9) meur, det tredje kvartalet i rad med insättningar på över 20 meur. Trading updaten för de första 40 dagarna, inklusive effekten från den nya B2B-modellen, visar på en genomsnittlig daglig intäkt som är 1% högre för det kommande kvartalet än för hela det tredje kvartalet 2025, men 2% lägre jämfört med det fjärde kvartalet föregående år.
Upprepar vårt motiverade värde om 5,25 kr
Den nya B2B-modellen har lett till lägre intäkter, men kraftigt förbättrad bruttomarginal, vilket driver ökningen i rörelseresultatet. Bidraget från PremierGaming är fortsatt på låga nivåer, men bolagets satsningar inom Marlin Media verkar lovande även om det inte syns på intäkterna än. Analysguiden tror fortsatt på stabilt stigande intäkter över tid, om än från lägre nivåer men till klart högre marginaler. Vi upprepar vårt motiverade värde om 5,25 kr och tycker att aktien hör hemma i en väldiversifierad portfölj.