Vaxxa: Fortsatt marginalpress men stärkt kassa
Nettoomsättning och marginaler i nivå med Q3 2024
Vaxxas totala intäkter uppgick till 24,6 MSEK under Q3 2025, en ökning med 14 % jämfört med samma period föregående år (21,3 MSEK). Nettoomsättningen var i stort sett oförändrad på 21,1 MSEK jämfört med 21,3 MSEK året innan. Skillnaden mellan totala intäkter och nettoomsättningen förklaras av den nya redovisningsprincip som infördes under 2025, där omsättningen nu redovisas som intäkt först när kunden hämtar ut sitt objekt – i stället för vid auktionsavslut. De högre intäkterna tyder därmed på en faktisk underliggande tillväxt i affärsvolymen på omkring 14 %, trots att redovisad nettoomsättning framstår som oförändrad.
EBITDA uppgick till 0,012 MSEK jämfört med (0,595 MSEK) vid samma kvartal föregående år, vilket främst förklaras av marginellt högre personalkostnader. Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till –0,649 MSEK, att jämföra med (–0,026 MSEK) under motsvarande kvartal föregående år. Resultatet efter finansiella poster uppgick till –0,49 MSEK under Q3 jämfört med (0,01 MSEK) samma period föregående år och till –2,78 MSEK för de första nio månaderna (0,99 MSEK föregående år).
Likvida medel vid kvartalets slut uppgick till 8,8 MSEK (7,6 MSEK), vilket bedöms som positivt. Trots Vaxxas investeringar i nya operativa hubbar, satsningar på plattformen och deras nya app samt nyanställningar, har bolaget stärkt sin kassaposition tack vare den nya redovisningsprincipen och en mer effektiv hantering av rörelsekapitalet. Den stärkta kassan understryker Vaxxas solida finansiella ställning och ger bolaget möjlighet att fortsätta skala upp verksamheten.
Väsentliga händelser under och efter kvartalet
Den 15 september informerade Vaxxa om en förstärkning av Self-Service-verksamheten i Göteborg och Stockholm. Kort därefter, den 23 september, kommunicerade bolaget att lokala auktionsmäklare får ökat stöd genom Vaxxas plattform, vilket ytterligare stärker bolagets position på marknaden.
Efter kvartalsrapporten har Vaxxa stärkt sin närvaro i Stockholm ytterligare genom att den 28 oktober etablera ett nytt Vaxxacenter i Åkersberga. Etableringen förbättrar kundtillgängligheten, effektiviserar logistikflöden och stärker den skalbara delen av affärsmodellen. Det nya centret möjliggör även egna auktioner i bolagets namn.
Vi ser etableringen som ett positivt och strategiskt steg i Vaxxas expansion. Stockholm utgör en av bolagets viktigaste marknader framåt, både vad gäller volym och varuflöde, och närvaron stärker Vaxxas operativa kapacitet inom Self-Service-segmentet. Det nya centret bedöms på sikt bidra till kortare ledtider, ökad kundnöjdhet och ett förbättrat marginalutfall, särskilt om Vaxxa lyckas öka andelen egna auktioner.